Saturday, October 8

Menjadi Baik

Bukanlah satu menda senang bagi sesetengah orang. Termasuk gua.

Kalau kau pernah berpikir pasal diri kau sendiri instead of asyik nak cari salah orang lain, kau akan sedar yang ada satu/dua/tiga/enam belas sikap kau yang memang dah macam tertanam dalam jiwa. Benda yang memang jadi signature kau.

Contohnya aku, garang dan rokes.

Kau hingat dengan senang hati boleh nak mengubah kegarangan dan kerokesan ku? Believe me, aku try macam gila.


Kadang-kadang aku insaf jugak apasal tah aku asyik nak makan orang sometimes. So aku try jadi baik.
God knows how hard I try.


Itu contoh. Contoh.



Macam ada kawan aku ni, dia minat gila mengutuk orang. Tahla berapa kali dah aku suruh stop. Dia cakap dia try sungguh-sungguh nak stop. Tapi mulut dia loose sangat. Dia boleh diam, tapi bila depan aku terus keluar hambur sekali dengan pelembab semula jadi.

Kadang-kadang dia ada mengadu pada aku dia takut nanti balasan akhirat berat atas dia. Aku pun pening. Ada lah ciput je aku boleh nasihat. Tapi wallahu alam betul ke tak aku cakap.




Bila aku tengok orang baik-baik ni, aku rasa yang itu bukan didikan ke apa, aku rasa itu satu bakat. Tapi bukan semua oranglah. Ada yang baik, tapi ada motif. Macam aku, aku cuba jadi baik, tapi tak boleh tahan lama. Cuma untuk sekejap.

Jadi sebab tu gua berani tak berapa berani rapat dengan orang. Sebab gua takut ada orang yang akan terasa dengan gua.


Sometimes gua even rasa gua punya attitude ni genetik. -_-



So if anyone ada rasa gua ni jahat or tak sensitif or tak berperikemanusiaan, maaf. Sama jugak kalau gua ni tak cukup baik, gomenasai. Sebab kebaikan gua tu memerlukan effort dan energy, kadang-kadang dua-dua tu tak cukup sebab gua jarang makan nasik. Tak cukup glucose.


Tapi gua still akan cuba jugak jadi baik. Sebab gua tengok member gua yang baik-baik gua jeles.
Atau mungkin tak ada sebab pun. Saja jew.

5 comments:

El said...

serius. aku sama cam kau and kawan kau. mulut lepas cam gampang. nak try jadi baik tak pernah last lebih seminggu.

jeles tengok budak-budak baik n budiman. aku pun nak baik jugak T_T

yui92 said...

it's about choices..kan?

Dai said...

hikaru - yeah. but choosing to be someone you're not is rather hard, kan?

yui92 said...

there're temptations..hehehe

Hfz A. said...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

kau punya last punchline tu masterclass doh.

& betul lah,BAIK TAPI ADA MOTIF.orang sini panggil AGENDA.