Thursday, February 10

Shitty politics

is all I can say about Malaysia's.


Politik tak sepatutnya jadi kotor. Dan busuk berbau longkang. Politics patutnya macam zaman nabi dulu.


Haha jangan bagi aku alasan politik Malaysia sedang cuba untuk mencapai kegemilangan politik zaman tu, bila masjid kau ada orang non-muslim masuk pun kecoh satu negara. Dan budak 14 tahun kahwin pun nak kecoh, bila orang buat merata-rata tak nak komen apa-apa.

Tak boleh nak list semua. Rasa nak bagi pelempang.


Bapak aku memang kuat cakap politik. So basically I knows the stinkiness of politics since 11. Dan aku rasa bapak aku even hopes aku study politics in uni. Mula-mula I just go with it.


Selepas beberapa tahun I finally realise the ugly truth. Kalau kau bukak politik, bahasa dia adalah bahasa mencarut. Masing-masing cakap masing-masing bangang. Haha. Betul la tu. Memang bangang pun.

Pakai macam lebai pon mulut mengata 'bodoh bodoh'. Aku yang masa tu umur 9 tahun tak tahu apa tanya bapak aku "abah, takpa ka dia kata orang bodo? Kalau kakak kata bodo abah marah pulak?"

Bagus jugak bapak aku expose awal-awal. Tak la jadi tak ketahuan sangat.


Ingat aku tak pernah pergi 'tazkirah-tazkirah' politik ni? Semua aku redah.

Dan aku give up tengok or baca berita. Sebab hanya akan 2 jenis berita yang akan jadi highlight, politics and crime. Apa ni? Naniisore?


Dan even aku stop follow, those stinkiness can still find me somehow.


Jangan cakap aku anti-kerajaan plis, sebab aku rasa satu pun tak boleh harap at this moment.


Baru-baru ni, pasal isu rakyat Malaysia di Mesir, aku terdengar ada orang cadangkan,

"orang umno semua bawak balik dulu, biar orang pas kat situ".


Masa tu aku rasa statement ni sama taraf kebangangannya dengan statement US yang nak lantik pengganti Husni Mubarak.

Suka sangat cakap 'duit kerajaan', bila mintak duit cukai kat rakyat pandai pulak buat lubang hidung besar. Belanja tak hingat orang yang bagi amanah.


Sebab aku datang sini atas duit mak bapak aku jugak sebenarnya, dan duit rakyat Malaysia, maka aku akan balik dan serve untuk negara okeh? Bukan serve untuk kerajaan. Yang dah naik taik minya tu sila pikir-pikirkanlah beza kedua-duanya ye?


I know, somewhere, dalam kebusukan ini, ada orang yang betul-betul boleh lead this country with honesty and modesty. Kita pun dilahirkan sebagai khalifah kan?


Haha bawak la masuk kubur fanatik kau dengan politik ni. Entah boleh buat tambah pahala amalan ke tak.


I love Malaysia. But I hate the corrupted people. The end. =)

5 comments:

Hfz A. said...

ini entri gua suka!
bravo my friend,bravo!

pasal isu Mesir tu,aku suka bila jadi irony in evacuation issues.

the best highlight,bila certain puak buat statement,

"tak kira la barisan ka,pakatan ka,kita rakyat Malaysia!"

kah kah kah!

not to say aku support one side.
tapi dua dua side sama je!
selfish!
bila nak pertolongan baru la nak raise issue of unity.
kalau tak,asyik berbalah je sama sendiri.
manusia ni memang takde pendirian.
tak true!

kash berimbun said...

jomla ubah sendiri tanah air. campur tangan 1st hand. sanggup?

Dai said...

hfz a - betul. both side sama. asyik nak berbalah. member aku kat malaysia, dah nak kawin dah, tapi sebab baru tawu mak bapak 2 2 belah parti lawan, terus kena putus tunang. harsh gila.


kash - nak. kalau betul ko nak initiate, aku tolong. serius. aku serius tengah cari orang yang betul2 nak ubah negara sendiri.

yui92 said...

yes kak dayah...politic stinks... tp it's part of it... mmg klu nak politik zaman skang ni kena busuk kot... kalau wangi xboleh main politik kena main jauh2 saja

Dai said...

Kita org baik2 dan wangi kena stay out la... Erm... -_-