Monday, November 22

Buku

Saya weird. Ya, masa kecik dulu. 

Masa tu orang baya saya sibuk main gameboy. Atau bela pokemon. Atau beli kereta deshonkuro dan cabar kawan- kawan lumba.

Saya sibuk cakap pasal Adolf Hitler.


Dulu saya gila buku. Sejak dari umur 6 tahun saya pandai baca saya sudah mula cari buku. Ibu saya beli la buku cerita, tapi sekejap sahaja baca dah habis. In the end setiap buku cerita saya ulang baca sampai 20 kali. Buku teks sekolah lagilah jangan cerita. Seminggu selepas dapat saya sudah ulang setiap buku 2 kali. Cover to cover.

Sebab tak ada buku kanak-kanak di rumah, saya mula baca buku ayah dan ibu saya. Koleksi majalah 'Variasi' (rupanya ala-ala Mastika,  anda takkan kenal majalah ini, sebab ianya hanya diterbitkan pada tahun 70an dan 80an) yang sebanyak 50 lebih habis saya baca. Akhbar Harakah bapak saya pun saya balun. 

Mak ayah suka bawak saya jalan- jalan rumah orang. Sangat bosan sebab duduk saja dengar mereka borak.
Dan kalau nak join pun pasti kena marah. Jadi saya suka punggah rumah orang, cari buku.

Sampai satu tahap mereka pun naik pening dan rasa saya tak normal. Saya boleh baca buku sampai tak tidur malam. Ketika ini saya baru 7 8 tahun. Mereka enggan beli buku lagi. Dan tak mahu hantar pergi public library, sebab buku library sekolah saya semua sudah habis saya baca. Pernah saya kena marah sebab asyik bergayut dengan buku.

Bila saya umur 10 tahun, saya sudah khatam sejarah dari Nabi Adam sampai Kamal Attarturk. Mussolini, Hitler, Mozart, Columbus, Marie Curie, Florence Nightingale, JFK, Perang Salib, zaman Jepun di Malaya  semua saya tahu. Kalau orang cerita balik benda yang sama memang saya akan mengantuk.

Jadi budak-budak panggil saya pelik.





Tapi sekarang bila saya baca buku satu muka surat saja dah mengantuk. Apa kes entah. 

3 comments:

.::annemishi::. said...

haha...
baguih sungguh budak nih.
eh, aku tau lah variasi tuh.
aku pernah baca gak..
btw, ang mengantuk sbb ang dah bosan membaca. haha.

yui92 said...

haha kak dayah.... kecik2 rajin ea bsar2 malaz =p=p=p

Dai said...

anneh - eh x terpikir pulak camtu? betul gak kan... mungkin itu side effect dia? haha

hang taw variasi? mantap. mantap.


solihin - haha agak ar. besar2 bukan malas. malas gila. XD