Saturday, December 26

Proses Book Studies

Sesungguhnya proses ini selalunya akan terbantut. Hal ini berpunca dari keadaan internet yang amat lembab atau putus terus. Atau ketiadaan masa. Asyik mengkaji Chemistry atau Biology sahaja. Atau Doraemon. Haish...

Tetapi sedang cuba juga menghabiskan buku-buku yang menarik untuk dikaji.



Al-Qur’an

Seumur hidup mengkaji pun tidak mungkin akan habis faham kandungan penuh di dalamnya, ilmu di dalamnya, subhanallah, terlalu luas. Hanya satu ayat diperlukan untuk menimbulkan berpuluh-puluh deduksi. Kitab teragung. Semua buku di bawah juga akan dirujuk dengan Al-Qur’an untuk dibuktikan kebenaran dan pendustaannya.


Yakjuj & Makjuj : Bencana di Sebalik Gunung - Muhammad Alexander

The title say it all. Berkisar mengenai perkara di atas dan merangkumi pandangan dari kitab-kitab Islam, Yahudi dan Kristian.


The Da Vinci Code – Dan Brown

Kebanyakan mengenai penyelewengan dalam Kristianiti. Dan mempunyai maklumat-maklumat berguna kepada umat Islam kerana jika diteliti dengan lebih mendalam, ada beberapa perkara yang tiada penyelesaian dalam Kristian, sudah terjawab dalam Al-Qur’an. Em, saya merasakan ada kemungkinan penulis buku ini juga merupakan seorang Yahudi.


Freemasons – Harun Yahya

Berkenaan pergerakan Freemasons. Bersangkutan dengan Yahudi.



Sebenarnya pada mulanya saya takut untuk membaca 3 daripada 4 buku di atas. Takut iman saya tidak cukup kuat untuk semua ini. Namun kerana perasaan ingin tahu, saya mencuba. Alhamdulillah, membantu saya memahami beberapa perkara tentang mengapa sesuatu disyariatkan atau mengapa diharamkan beberapa perkara. Dan membimbing saya berfikir dengan sahih.



Nota kaki - saya amat menggemari hasil penulisan Harun Yahya. Kaitan yang amat banyak dengan Biology, modern technology dan theory dan Al-Qur'an.

4 comments:

hamidi said...

Sungguh. Karangan harun yahya sgt best utk dibaca. Dan ditonton. Sesuai utk kita. Wah.

Dai said...

bener2 tmbh2 bagi penggemar biology. seperti aku. dan hang? boleh kata kau juga penggemar biologykah? =P

.::annemishi::. said...

harun yahya pun ada documentary kan?
best2..
aku ska gak.

eh, btw, bru ku pasan layout blog ang.
buat sendiri ke aar?

aku nmpk graffiti bwah nih.
best2..

Dai said...

a ah ada2. byk gak video dia ak ada. =) mostly pasal bio n ayat quran.

a ah.. layout wat sniri. klu ang nk gtaw ar weyh. ckp nk kaler pe design cene pastu ak wat. haha nak boh gamaq ang sniri pon boley. XD